Jump to content
  • Welcome to 205GTIDrivers.com!

    Hello dear visitor! Feel free to browse but we invite you to register completely free of charge in order to enjoy the full functionality of the website.

Sign in to follow this  
kachel

D6B block on DFZ management

Recommended Posts

kachel

Hi all, i want to swap my DFZ (205 CTI)engine for a D6B engine. But i'm thinking to use the DFZ ecu and afm because of the catalyst and lambda sensor which the D6B ecu does not use. Is that possible or will the engine not run well? I will use the injectors ignition of the D6B. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thijs_Rallye

It will run, although it will run better on the D6B managment obviously. Why not just ditch the cat and lambda?

Share this post


Link to post
Share on other sites
petert

I've done this before and it runs perfectly well, even with 10.5:1 and more cam. Ditch the cat but keep the lambda.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kachel

The reason why i don't ditch the cat is that i don't know if  the car will pass mot without cat in Holland..... @Thijs, nice to hear from you my old D6B rebuild friend:D

If i would know the CTI passes MOT without cat and lambda sensor i would go of course for the full D6B management.

@petert in case of using the DFZ management i should use a DKZ exhaust front pipe on the outlet manifold to fit the Lambda sensor?

Share this post


Link to post
Share on other sites
petert

Yes, you may as well just use the complete DFZ downpipe, lambda & cat if emissions testing is an issue.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kachel

Thanks! I asume to get more or less the 122hp DKZ power from the D6B engine with DFZ management:lol:

 

What do you advice, should i use the DFZ afm or D6B afm when using a D6B block with DFZ management?

Edited by kachel

Share this post


Link to post
Share on other sites
petert

I thought they were the same part.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thijs_Rallye
16 hours ago, kachel said:

The reason why i don't ditch the cat is that i don't know if  the car will pass mot without cat in Holland.....

 

Depends on the manufacturing year, I have posted this numerous times on the Dutch forum ;). The table is only valid in case there is NO complete emission reduction system, hence you'll need to remove either the catalyst of the sensor.

 

Artikel 40 Controle werking emissiebestrijdingssysteem
  1. De goede werking van het emissiebestrijdingssysteem wordt gecontroleerd door meting van de lambdawaarde en het koolmonoxidegehalte van de uitlaatgassen bij verhoogd toerental en door meting van het koolmonoxidegehalte bij stationair toerental.
  2. Voor elke meting wordt gecontroleerd of de motor en het emissiebestrijdingssysteem op bedrijfstemperatuur zijn. Hieraan wordt voldaan indien de motor gedurende drie minuten op een toerental van ongeveer 3000 omw/min heeft gedraaid en:
    1. een proefrit heeft plaatsgevonden, of
    2. de motorolietemperatuur minimaal 80 ºC bedraagt.
    • De motorolietemperatuur moet worden gecontroleerd met behulp van een deugdelijke olietemperatuurmeter.

 

Artikel 41 Koolmonoxidegehalte bij stationair toerental

  1. De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer koolmonoxide bevatten dan:
    1. 4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar voor 1 oktober 1986;
    2. 3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar voor 1 juli 2002;
    3. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde;
    4. 0.3 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002;
    5. 1.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig volgens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;
    6. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002 en blijkens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas.
    Bij het vaststellen van het koolmonoxidegehalte mag het tweede cijfer achter de komma buiten beschouwing worden gelaten.
  2. Het eerste lid is niet van toepassing op hybride elektrische voertuigen.

Artikel 42 Koolmonoxidegehalte en lambdawaarde bij verhoogd toerental

  1. Personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen uitgerust met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem, moeten om de goede werking van dit systeem te controleren voldoen aan de onderstaande eisen. Het koolmonoxidegehalte en de lambdawaarde mogen bij verhoogd toerental en met een motor op bedrijfstemperatuur de onderstaande waarden niet overschrijden:
    1. 0.3 % vol. koolmonoxide, indien:
      1. het een personenauto betreft die in gebruik is genomen na 31 december 1992, maar voor 1 juli 2002, waarbij de lambdawaarde moet liggen tussen 0.97 en 1.03;
      2. het een bedrijfsauto met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg betreft die in gebruik is genomen na 31 december 1994, maar voor 1 juli 2002, waarbij de lambdawaarde moet liggen tussen 0.97 en 1.03;
    2. 0.2 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002, waarbij de lambdawaarde moet liggen tussen 0.97 en 1.03;
  2. De in het eerste lid, onder a en b, vermelde waarden worden bepaald bij een verhoogd toerental gelegen tussen de 2.000 omw/min. en 3.200 omw/min. Hierbij mogen alle elektrische stroomverbruikers zijn ingeschakeld.
  3. Indien het voertuig is voorzien van een rotatiemotor, kan de controle op de werking van het emissiebestrijdingssysteem achterwege blijven.
  4. Bij het vaststellen van het koolmonoxidegehalte bij verhoogd toerental mag het tweede cijfer achter de komma buiten beschouwing worden gelaten. Bij het vaststellen van de lambdawaarde mag het derde cijfer achter de komma buiten beschouwing worden gelaten. Indien het voertuig is voorzien van een LPG-installatie moet de meting bij verhoogd toerental worden uitgevoerd indien;
    1. het een personenauto betreft die in gebruik is genomen na 31 december 1997;
    2. het een bedrijfsauto of een bus betreft met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg die in gebruik is genomen na 31 december 1997.
  5. Het eerste tot en met vierde lid zijn niet van toepassing:
    1. op voertuigen die voorkomen op onderstaande lijst met voertuigspecifieke gegevens; of
    2. indien dit door middel van documentatie van de voertuigfabrikant wordt aangetoond.  Voor deze voertuigen, bedoeld onder a en b, gelden de in deze lijst opgenomen eisen onderscheidenlijk de in die documentatie vermelde eisen, De lijst is niet van toepassing op motorvoertuigen voorzien van een LPG installatie.
  6. Het eerste tot en met vijfde lid zijn niet van toepassing op seriehybride elektrische voertuigen.

Artikel 43 Wijze van keuren

  1. De controle, bedoeld in de artikelen 41 en 42 geschiedt door meting aan een stilstaande personenauto, bedrijfsauto of bus met een koolmonoxidemeter die ten minste gedurende de door de fabrikant van de koolmonoxidemeter opgegeven opwarmtijd onder elektrische spanning heeft gestaan.
  2. Bij de meting moet de omgevingstemperatuur hoger zijn dan 0° C. Vóór elke meting wordt het nulpunt van de koolmonoxidemeter gecontroleerd en indien nodig bijgesteld.
  3. Vóór elke meting wordt gecontroleerd of:
    1. de motor met het stationaire toerental draait en op bedrijfstemperatuur is, en
    2. de carterontluchting op het voertuig is aangesloten.
  4. Vóór elke meting wordt gecontroleerd of het monsternamesysteem in goede staat verkeert, waarbij in het bijzonder moet worden gelet op beschadiging van de monsternameslang en sonde.
  5. De sonde wordt ten minste 0,30 m. in de uitmonding van het uitlaatsysteem ingebracht. De eindwaarde van een meting wordt gelijkgesteld met de waarde die na 30 seconden is bereikt.
  6. Het verhoogd toerental moet worden gecontroleerd met behulp van een toerenteller.
  7. Indien het uitlaatsysteem meer dan één uitmonding heeft, beperkt de meting zich tot één uitmonding.
  8. Indien er meer dan één brandstof in het kentekenregister wordt vermeld, worden de milieueisen alleen ten aanzien van LPG of benzine gecontroleerd. Daarbij wordt de navolgende volgorde gehanteerd:
    1. alleen op LPG, indien bij brandstof of combinatie van brandstoffen een ‘G’ wordt aangegeven;
    2. alleen op benzine, indien bij brandstof of combinatie van brandstoffen een ‘B’ wordt aangegeven en niet tevens een ‘G’ is vermeld.alleen op benzine, indien bij brandstof of combinatie van brandstoffen een ‘B’ wordt aangegeven en niet tevens een ‘G’ is vermeld.
  9. In afwijking van de voorgaande leden is het toegestaan bij voertuigen die voorzien zijn van een emissiegerelateerd diagnostisch boordsysteem (EOBD-systeem), uitgezonderd voertuigen met een LPG- of CNG-installatie, de controle, bedoeld in artikel 41 uit te voeren door het uitlezen van het EOBD-systeem met behulp van het uitleesapparaat. De weergave kan de P-code bevatten, een beschrijvende tekst, of een combinatie van beide. Er is voldaan aan artikel 41, indien er sprake is van een foutloos EOBD-systeem. Hiertoe dient het EOBD-systeem een aantal interne controles te hebben afgerond, de zogenaamde readiness-test. Indien emissiegerelateerde foutcodes worden geconstateerd of de readiness-test niet is afgerond, vindt alsnog een beoordeling plaats overeenkomstig het eerste tot en met achtste lid van dit artikel.

 

Co-tabel.jpg

Edited by Thijs_Rallye

Share this post


Link to post
Share on other sites
kachel

@Petert, afm D6B is 0280202109, afm DFZ (in my CTI) is 0280 202 097. I don't know if it is interchangable. But we will check and see.

 

Thanks Thijs for the info, i think i'll start with changing the DFZ for the D6B with the DFZ management and exhaust line. I will use the D6B injectors and ignition.

I can always replace the exhaust line later and put it then on D6B management.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
Sign in to follow this  

×